SEMSRail: gwarancja zasilania infrastruktury kolejowej
SEMSRail (Smart Energy Management System for Rail) to inteligentny system zarządzania energią przystosowany do potrzeb branży kolejowej.
System powstał w oparciu o nasze wieloletnie doświadczenie w dostarczaniu systemów dla kolei, takich jak systemy ogrzewania rozjazdów (EOR) czy oświetlenia terenów kolejowych (OTK). SEMSRail to w pełni polska myśl techniczna, opracowana przez inżynierów AREX w Gdyni.
SEMSRail, wykorzystując odnawialne źródła oraz magazyn energii, znacząco podnosi bezpieczeństwo pracy krytycznych urządzeń infrastruktury kolejowej.

Bezpieczeństwo i niezawodność w centrum uwagi
W branży kolejowej stabilne i ciągłe działanie systemów sterowania i automatyki – w tym sygnalizatorów, napędów zwrotnic i urządzeń nastawni – jest absolutną koniecznością. SEMSRail minimalizuje ryzyko przerw w zasilaniu, co bezpośrednio przekłada się na znaczącą poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
System wprowadza do tradycyjnego układu zasilania (linia podstawowa, rezerwowa oraz zasilanie awaryjne, czyli UPS i agregat) nowy element: inteligentny magazyn energii współpracujący z instalacją fotowoltaiczną (OZE). W sytuacjach awaryjnych lub krytycznych, SEMSRail może zapewnić zasilanie nawet przez wiele godzin, aż do uruchomienia źródeł rezerwowych.

Co więcej, SEMSRail został zaprojektowany z myślą o maksymalnym bezpieczeństwie i cyberbezpieczeństwie:
- Umożliwia diagnostykę i nadzór w zamkniętym środowisku informatycznym, nie wymaga zewnętrznych zasobów (takich jak chmury obcych operatorów).
- Zapewnia zdalny monitoring i nadzór nad utrzymaniem, z pełnym wglądem w stan pracy systemu.
Optymalizacja zużycia energii i kosztów
Dzięki integracji z odnawialnymi źródłami energii, system SEMSRail:
- Redukuje koszty zakupu energii i mocy zamówionej.
- Wspiera transformację energetyczną i realizację wymogów dotyczących Zielonego Ładu oraz celów Europejskiego Zielonego Ładu.
System ma również duży potencjał wykorzystania zgromadzonej energii na potrzeby innych rodzajów odbiorów, np. oświetlenia czy systemu informacji podróżnych. Możliwa jest także łatwa integracja z systemami nadzoru już istniejącymi w infrastrukturze kolejowej.
Warto też zwrócić uwagę na bezgłośną i bezemisyjną pracę systemu, w odróżnieniu od agregatów spalinowych.
Kolej przyszłości: bezpieczeństwo, efektywność, ekologia
Branża kolejowa w Polsce i Europie przechodzi intensywną transformację technologiczną i energetyczną. Wraz z rozwojem cyfryzacji i automatyzacji rosną wymagania dotyczące niezawodności zasilania urządzeń sterowania ruchem i systemów bezpieczeństwa – odporność infrastruktury na awarie energetyczne staje się absolutnym priorytetem.
Do wyzwań technologicznych dochodzą wymogi środowiskowe. Unia Europejska obliguje państwa członkowskie do redukcji emisji i zwiększenia efektywności energetycznej w transporcie.
Presja na ograniczanie zużycia energii, emisji oraz kosztów eksploatacyjnych sprzyja wdrażaniu systemów hybrydowych z OZE. SEMSRail, system integrujący źródła energii odnawialnej i magazyny energii, wpisuje się w ten trend, łącząc bezpieczeństwo z efektywnością i zrównoważonym rozwojem.
W takim kontekście SEMSRail staje się nie tylko „dobrym pomysłem”, lecz strategiczną odpowiedzią na wyzwania branży.

Innowacja nagrodzona przez branżę
System SEMSRail został doceniony przez ekspertów branżowych. Rozwiązanie otrzymało Nagrodę im. prof. Czesława Jaworskiego w kategorii Infrastruktura przyznaną przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK RP). Nagroda została przyznana podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2025.
Więcej na temat SEMSRail przeczytasz na naszej stronie internetowej.