AREX – Za nami XXll konferencja NOVKOL 2023 – „Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym”

W dniach 29 listopada – 1 grudnia 2023 r. w zakopiańskim hotelu Nosalowy Dwór Resort & SPA odbyła się XXII Konferencja Naukowo-Techniczna NOVKOL. W wydarzeniu organizowanym przez krakowski oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK RP), wziął udział również przedstawiciel Arex Sp. z o.o.oraz inni specjaliści branżowi, naukowcy, producenci, konstruktorzy, projektanci, politycy i przedstawiciele przedsiębiorstw związanych z branżą kolejową.

Program tegorocznej konferencji NOVKOL obfitował w merytoryczne panele dyskusyjne, wystąpienia i prezentacje. Tematyka wydarzenia koncentrowala się na nowoczesnych technologiach w zakresie projektowania, budowy, utrzymania, diagnostyki oraz eksploatacji infrastruktury szynowej i taboru.

Jednym z głównych tematów konferencji była realizacja inwestycji kolejowych zarówno z perspektywy obecnej, jak i długoterminowej. Prelegenci rozmawiali o planach oraz zakładanych efektach przedsięwzięć ujętych w KPK 2030 r. oraz Strategii Rozwoju Infrastruktury Kolejowej na okres do 2050 r.Poruszane były kwestie związane z dekarbonizacją transportu, transformacją energetyczną, a także eliminowaniem negatywnego wpływu działalności kolei na środowisko naturalne (np. drgania oraz hałas). Uczestnicy wydarzenia poświęcili także czas na dyskusje o budzącym wiele kontrowersji projekcie, jakim jest Centralny Port Komunikacyjny (CPK) – starali się m.in. określić jego rolę w rozwoju spójnej sieci linii kolejowych w Polsce.

XXII Konferencja Naukowo-Techniczna zorganizowana w stolicy Tatr, była też świetną platformą do dyskusji o planach dotyczących rozwoju infrastruktury oraz przewozów osób i ładunków w rejonie wschodniej granicy Polski, a także współpracy polsko-ukraińskiej.Kolejnym istotnym obszarem dyskusji byly programy cyfryzacji transportu szynowego, które wspomagają zarządzanie infrastrukturą kolejową. Eksperci omawiali także szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w sektorze kolejowym. Ponadto debatowano o wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań oraz rozwoju technologii wodorowych.