DIMaC-EK
System energetyki kolejowej
Scentralizowany nadzór nad pracą urządzeń
System DIMaC-EK (Distributed Intelligent Monitoring and Control System) dostarczany jest jako kompleksowe rozwiązanie, wykorzystywane w instalacjach energetyki nietrakcyjnej – od elementów wykonawczych montowanych w rozjeździe, przez sterowniki lokalne, aż po serwery bazodanowe wraz z aplikacjami do zarządzania i sterowania.
DIMaC-EK ma charakter rozproszonego systemu warstwowego i umożliwia zdalne sterowanie oraz monitorowanie pracy urządzeń rozproszonych na znacznym obszarze. Jego głównym zadaniem jest optymalizowanie zużycia energii w realizacji elektrycznego ogrzewania rozjadów i oświetlenia terenów kolejowych oraz umożliwienie scentralizowanego nadzoru nad pracą tych urządzeń.
Systemy nadzorcze obejmują sprzęt (serwery, komputery, wyświetlacze) oraz aplikacje służące do nadzoru, sterowania i analizy danych z urządzeń wykonawczych.
Sterowniki nadrzędne NEK i MOG pozwalają na zdalną kontrolę nad urządzeniami wykonawczymi. Pozwalają również na ich konfiguracje oraz sterowanie. Mogą być włączone do systemów nadzorczych SMUE lub DIVIS3.
Rozdzielnice RESO-3F wraz z przetwornikami pogodowymi i rozdzielnice ROD wyposażone w sterowniki programowalne mogą pracować niezależnie lub we współpracy z systemem nadzorczym. Zapewniają optymalizację zużycia energii.
Uchwyty grzejników, puszki przytorowe, transformatory separacyjne są podstawowymi akcesoriami urządzeń ogrzewania rozjazdów. Zapewniają ich skuteczne wygrzanie i minimalizują straty energii.
Schemat komunikacji
Komunikacja w ramach sytemu może być realizowana kablami światłowodowymi i miedzianymi oraz przez sieć GSM. Rozdzielnice komunikują się ze sterownikami nadrzędnymi w standardzie RS485, zaś sterowniki nadrzędne wykorzystują sieć Ethernet do przekazywania danych do serwerów.
Struktura systemu sterowania i nadzoru infrastruktury kolejowej
Systemy zdalnego nadzoru prezentują użytkownikom dane, które po przetworzeniu udostępnione są użytkownikom do prezentacji i analizy. Serwery bazy danych skomunikowane są z wieloma sterownikami nadrzędnymi, gromadzą oraz archiwizują dane, pomiar i zdarzenia z okresu pracy urządzeń z monitorowanego odcinka linii lub z całego kraju.
Sterowniki nadrzędne pozwalają na nadzór i zdalne sterowanie wieloma rozdzielnicami w obrębie stacji lub jej części. Urządzenia sterujące i urządzenia wykonawcze sterują oświetleniem oraz ogrzewaniem rozjazdów na podstawie danych z przetworników.